...z deníku jedné kačerky...

Jednotlivé úseky

7. ledna 2012 v 20:08 | tatokalan |  Expedice Labe
Rok se s rokem sešel a mohlo by se zdát, že jsme na expedici Labe zapomněli a nakonec nikam nevyrazili. Opak je pravdou, kolem Labe jsme loni keškovali celkem dost. Už jenom proto, že jsme si koupili kola a oblast podle Labe je v našem okolí pro cyklistiku nejpohodlnější a nejhezčí.
Přítomnost kol v naší domácnosti vnesla na celou expedici trochu jiný úhel pohledu. Zjistila jsem, že od Vrchlabí po Hřensko se dá jet po cyklostezkách a cyklotrasách, které ve valné většině vedou podle Labe. Jedná se o Labskou trasu č. 24, která začíná ve Vrchlabí a končí v Brozánkách u Mělníka, což činí cca 248 km, dál se dá pokračovat po cyklotrase č. 2 z Brozánek až do Hřenska (cyklotrasa pokračuje ještě kus do Německa). To je pak dalších asi 150 km. Bohužel není v našich časových možnostech vzít si delší dovolenou a cestu projet celou, takže i nadále přijdou ke slovu úsekové mapy, které jsem si loni vytiskla z geocaching.com. Momentálně pořizuju seznam kešek v jednotlivých oblastech a odškrtávám keše už zdolané.

Úsek č. 1
Toto je oblast od Špindlerova mlýna směrem k hranici s Polskem. Nachází se v ní pramen Labe i pramen Bílého Labe. Pro cyklistiku na naší úrovni to není moc vhodná oblast, proto se tam chystáme na některou z budoucích dovolených. Ve Špindlerově mlýně je poměrně dost možností ubytování a okolí nabízí spoustu cílů k výletům.
Tak tady to všechno začíná - úředně označený pramen Labe v Krkonoších.

Úsek č. 2
Tady Labe protéká tak trochu "zemí nikoho", v jeho okolí není žádné větší město, takže asi bude problém s ubytováním. Turisticky navštěvovaná je oblast Benecko, ale na druhou stranu od Labe se rozkládá Krkonošský národní park. Uvidíme, jestli a jak tuto oblast zvládneme :)
Takhle nějak to vypadá v úseku č. 2. Nejsou tu ještě náhodou medvědi?

Úsek č. 3
Tady se Labe dostává k Vrchlabí. Z Kolína je sem dobré vlakové spojení, s překvapením jsem zjistila, že trvá jenom 2 a půl hodiny, a to ještě vlakem, ve kterém nejsou nutné rezervace pro kola. Takže teoreticky nemusíme čekat na dovolenou, ale v pohodě si sem můžeme zajet, kdykoliv budeme mít čas. V tomto úseku budeme muset projezdit oblast kolem Vrchlabí a asi se vydat vlakem zase domů. Pokud si vybereme některý ze dnů, kdy je dlouho vidět, mohli bychom toho stihnout projet celkem dost.
Zámek Vrchlabí. Vrchlabí je často zvané branou do Krkonoš.

Úsek č. 4
Zde Labe opouští Vrchlabí a jeho tok kopíruje železniční trať (bohužel ne tu, po které jezdí vlak do Kolína). No, za jistých okolností, i když ne moc často a na náš vkus až příliš brzy (poslední vlak něco málo po čtvrté odpoledne) nějaký vlak směr Kolín projede. Takže by neměl být problém dojet do Vrchlabí a pokračovat podle Labe a keškovat v okolí, a potom sednout na vlak směr domů.
Malebná zákoutí podkrkonošského venkova.

Úsek č. 5
Labe tu teče zase jenom přes různé vesnice a navíc ještě opouští železniční trať. S dostáním se do této oblasti a návratem domů to vidím špatně. Žádné větší město s ubytováním, leda že by nás nechali přespat někde na seně. Tato oblast bude opět poměrně těžká na zdolání.
Tak kvůli tomuhle budu přespávat třeba i pod širákem. Sem chci! Teda jen s podmínkou, že pojedu z kopce.

Úsek č. 6
Konečně nějaké větší město. V této oblasti se Labe dostává do Dvora Králové nad Labem, kde je poměrně známá ZOO. Ve druhé třídě jsem tam byla na školním výletě, v cca 15 letech ještě v rámci nějakého tábora. Spojení sem existuje jenom rychlíky, většinou je nutná rezervace pro kola a navíc vůbec nevím, jak se vozí kola v rychlíku, asi v zavazadlovém voze?
Přehrada Les království u Dvora Králové nad Labem.

Úsek č. 7
Úsek mezi Dvorem Králové nad Labem a Jaroměří. Pokud bychom tomu chtěli obětovat část dovolené, mohli bychom přespat ve Dvoře Králové a další den v Jaroměři, mezi těmito městy je cca 15 km, takže bychom mohli pořádně projezdit celou oblast a sebrat každou kešku v okolí (ne, že bych jich tu bylo nějak moc).
Kostel sv. Jakuba v Jaroměři.

Úsek č. 8
Okolí Jaroměře. Sem by se dalo dostat dost pohodlně i na jednodenní výlet, z Pardubic sem jezdí osobní vlaky a do Pardubic se dá také dojet osobákem, takže rezervace na kolo nutná není. Vzdálenost od Kolína je asi 80 km, když to pořádně natrénujeme, tak zvládneme zpáteční cestu i bez vlaku.
Příroda v okolí Jaroměře.

Úsek č. 9
Zde Labe protéká mezi Jaroměří a Hradcem Králové, zase téměř kopíruje železniční trať. Spojení osobákem do Pardubic, vzdálenost od kolína 60-70 km.
Příroda v okolí Lochenic. Po té cestě možná pojedeme.

Úsek č. 10
Hradec Králové a okolí. V Hradci to vypadá, že je spousta kešek, spojení je sem v pohodě vlakem přes Pardubice, takže vlastní město bychom asi volili bez kola. Okolí by asi bylo nutné projezdit na kole.
Hradec Králové, město českých královen.

Úsek č. 11
Úsek mezi Hradcem Králové a nějakými vesnicemi. Labe se odklání od železniční trati, ale asi by nebyl problém se k ní vrátit (záleží, na které straně Labe budeme a budeme-li na té špatné, tak jestli je tam někde most...). Jedná se o trať mezi Pardubicemi a Hradcem Králové, po které jezdí osobáky.
Labe u Vysoké nad Labem.

Úsek č. 12
Vesnice, vesnice, hodně daleko od trati, samé meandry, Kunětice a směrem do Pardubic. Vypadá to tu i na nějaké lesy a poměrně dost kešek. Uvidíme, co se s tím dá dělat.
Kunětická hora. Vypadá to krásně, ale na kole to asi bude fuška.

Úsek č. 13
Pardubice. Už jsme tu párkrát keškovali, je tu hodně mysterek, hodně mudlů a kešky se tu hodně kradou. Spojení vlakem v pohodě, prochodit Pardubice nebo okolí pěšky problém není a na kole asi taky ne, je tu vybudovaná dost velká síť cyklostezek.
Pardubický zámek. Je u něj nádherný park a chovají tam pávy.

Úsek č. 14
Labe mezi Pardubicemi a Kladruby nad Labem. V Kladrubech jsme už na kole byli, dokonce jsme zvládli trasu Kolín - Semín - Kolín! Takže tady problém nebude.
Přelouč.

Úsek č. 15
Kladruby nad Labem - Záboří nad Labem. Tady už to známe a po cestě jsme už posbírali i nějaké kešky.
Národní hřebčín Kladruby nad Labem.

Úsek č. 16
Záboří nad Labem - Kolín. Hodně kešek tu je a hodně jich máme ulovených, řekla bych, že většinu. Takže tenhle úsek cesty je už spíš jen formalita, už víme, jak to tady vypadá (ten kopec ve Lžovicích je naprosto hnusný a ty kořeny při lesním sjezdu směrem na Týnec jsou soustavnou potenciální hrozbou, že si strachy počurám kalhoty).
Tak tohle můžu vidět každý den, když zvednu zadek a pár kilometrů popojdu nebo popojedu. Labe u Kolína.

Úsek č. 17
Opět něco známého, Labe mezi Kolínem a Velkým Osekem. Kešek tu moc není a většinu jich máme ulovených. Hezká cesta podle řeky, skvělé pro letní vedra.
Pramen minerálky ve Velkém Oseku, alias Sáblíkově.

Úsek č. 18
Velký Osek - Poděbrady. Tady už to máme taky projeté, většinu kešek ulovených, ale zase se jedná o moc pěknou cestu podle řeky, tentokrát od Libice nad Cidlinou po kvalitní asfaltové cyklostezce. Když je pěkné počasí, je tu dost frmol, spousta cyklistů, chodců a inline bruslařů.
Bývalé hradiště Slavníkovců v Libici nad Cidlinou.

Úsek č. 19
Poděbrady - Kostomlátky. Tady to máme projeté jen kousek za Nymburk, k písečnému přesypu v Pístech. Dál je to pro nás zatím neznámá, ale slibuje pěkné ježdění na kole. Většina kešek v téhle oblasti je soustředěná do Nymburka, kde už máme také hodně uloveno.
Typický pohled na hradby Nymburka.

Úsek č. 20
Tady Labe teče k Lysé nad Labem, přes pár vesnic a oblast, kam jezdil spisovatel Bohuslav Hrabal. Na jedné straně kousek od Labe se nachází "Hrabalovo" Kersko s lesním ateliérem a spoustou kešek, většina je věnovaných právě Hrabalovi.
Restaurace Hájenka v Kersku, známá z filmu Slavnosti sněženek.

Úsek č. 21
Z Lysé nad Labem do Káraného a Lázní Toušeň. Tady jsme předloni byli v rámci jednoho keškovacího výletu z Brandýsa nad Labem do Čelákovic. Kešek tu moc není, ale určitě bude zajímavé projet to tady na kole.
Zámek v Lysé nad Labem.

Úsek č. 22
Lázně Toušeň - Stará Boleslav. Labe tu téměř přesně kopíruje trasu našeho předloňského výletu, takže zbydou hlavně kešky ve Staré Boleslavi a Brandýse, které jsme tehdy nestihli ulovit nebo které od té doby přibyly.
Bazilika sv. Václava a kostel sv. Klimenta ve Staré Boleslavi.

Úsek č. 23
Stará Boleslav - Neratovice. Pro nás naprosto neznámá oblast. Kešek tu moc není a jsou hodně rozptýlené. Z Neratovic jede vlak do Čelákovic, kde si můžeme přesednout na osobák do Kolína. Jinak je to do Kolína cca 70 km.
Kostelec nad Labem, městečko kousek od Neratovic.

Úsek č. 24
Labe mezi Neratovicemi a něčím, co se jmenuje Obříství. Vlak připadá v úvahu zase jedině z Neratovic, protože jezdit přes Kralupy nad Vltavou a Prahu je poněkud zdlouhavé a komplikované.
Labe u Obříství. Připomíná mi trochu Labe u Nymburka.

Úsek č. 25
V této oblasti Labe teče přes Mělník a na jeho druhé straně končí v Brozánkách cyklotrasa č. 24. Dále musíme pokračovat po cyklotrase č. 2. Z Mělníka se dá dojet osobákem do Lysé nad Labem, protože rychlíky, přes Mělník jezdící, nemají symbol, že by vozily kola. Z Lysé si pak můžeme chytit osobák do Kolína. Šel by sem uskutečnit i jednodenní výlet, kešky po Mělníce by se daly v pohodě projít i pěšky a vypadá to na bohatý lov.
Mělník, město proslavené svými vinnými sklepy. My ale víno asi ochutnávat nebudeme, spadli bychom z kola.

Úsek č. 26
Mělník - Štětí. Na kešky dost chudá oblast, ale nádherná krajina kolem Liběchova směrem na Želízy. Byla jsem tu loni na výletě s mamkou a rozhodně se sem hodlám ještě vrátit, protože na Čertovy hlavy jsme nedošly.
Čertovy hlavy, nejznámější ze soch V. Levého v okolí Liběchova.

Úsek č. 27
Štětí - Kyškovice. Labe je tu zakřivené do tvaru obráceného písmene "U" stejně jako železniční trať. Z Kyškovic není daleko do Roudnice nad Labem, mohli bychom si tu domluvit nocleh, pokud nás Raven u sebe bude chtít :) Kešek tu moc není a jsou hodně rozptýlené.
Labe u Štětí.

Úsek č. 28
Kyškovice - Hrobce. Labe tu spolu se železniční tratí předvádí tentokrát správné písmeno "U". V polovině jeho cesty leží Roudnice nad Labem, kterou máme i s okolím skoro vykeškovanou.
Roudnice nad Labem, kostel NPM.

Úsek č. 29
Hrobce - Křešice. Labe se umoudřilo a teče téměř rovně, kešky tu ale téměř nejsou. Křešice leží na trati Ústí nad Labem - Lysá nad Labem, takže s vlakovým spojením problém není.
Kostel sv. Matouše v Křešicích.

Úsek č. 30
Křešice - Žalhostice. Větší koncentrace kešek, zejména v Litoměřicích. Vlakové spojení opět bez problému, Litoměřice asi vykeškujeme pěšky, protože kešek je tam opravdu dost.
Litoměřice. Architekturou mi trochu připomínají Pardubice.

Úsek č. 31
Žalhostice - Libochovany. Stejná železniční trasa, takže spojení opět bez problému. Oblast bohatá na kešky i lesy.
Hrad Hazmburk nedaleko Lovosic. Sem bychom mohli udělat malou zajížďku.

Úsek č. 32
Libochovany - Vaňov. Labe se blíží k Ústí nad Labem, kešek je podle něj docela dost. S vlakovým spojením je to horší, takže to budeme muset nějak vymyslet.
Prackovice nad Labem. Vypadá to hezky, tak celkem poklidně a u Labe rovinatě.

Úsek č. 33
Vaňov - Velké Březno. Ústí nad Labem je na keškování hodně práce. A i celkově je v tomto úseku Labe spousta kešek. Vlakové spojení je poněkud komplikovanější, ale třemi osobáky se dá zvládnout až do Kolína. Jsou to ale čtyři hodiny na cestě :D
Empírový zámek ve Velkém Březně. Fíha, vypadá nádherně!

Úsek č. 34
Velké Březno - Těchlovice. Ve druhé části úseku kešky prakticky nejsou. Spojení stejným způsobem jako v předchozím úseku.
Podvečerní nálada u Těchlovic.

Úsek č. 35
Těchlovice - Děčín. Kromě Děčína kešky opět prakticky nejsou. Spojení do Kolína rychlíky, takže zase bude trochu problém s koly. Děčín bych zase radši vykeškovala pěšky.
Děčín. Vždycky jsem si myslela, že je to velké město.

Úsek č. 36
Děčín - Prostřední Žleb. Kešek jenom pár, spojení osobákem do Děčína a pak zase rychlíky do Kolína.
Prostřední Žleb, cyklotrasa Vídeň - Hamburk. Tu bysme taky časem mohli projet, že jo?

Úsek č. 37
Prostřední Žleb - Hřensko. Finální úsek, protože v Hřensku Labe opouští naši republiku a teče do Německa. Kešek moc není, ale všude kolem lesy. Mapa mi sice ukazuje železniční zastávku, ale IDOS sveřepě tvrdí, že z Hřenska jezdí jenom autobusy. To si budeme muset zajet na vlak do Německa nebo co?
Hřensko, soutěsky. Tak to je parádní zákoutí! Už se nedivím, že tady se asi vlaku nedočkáme.

To, že je úseků 37, nevyjadřuje vůbec nic. Takhle se mi totiž celý tok Labe na území naší republiky vešel na jednotlivé listy papíru A4 při zachování viditelnosti ikonek s keškami (s výjimkou větších měst, pro která mám ještě dílčí zvětšené mapy). Pro přehlednost jsem si papíry očíslovala a seřadila do pořadače, a tak vždycky budu odkazovat na jednotlivá čísla oblastí.

Všechny fotky jsem našla na internetu a mají pouze ilustrační charakter. Nevlastním práva ani na jednu z nich a jejich použitím nevyjadřuju ani neznačuju vůbec nic, jenom to, že se mi líbí a považuju je za dobrý příklad toho, co se dá v každém úseku najít.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Sandrik Sandrik | 9. ledna 2012 v 17:49 | Reagovat

Kunětická hora na výšlap tak hrozná není, je to celkem takové plynulé, až ke konci je kousek trhák:)
V Hřensku asi vlak opravdu není, aspoň jsme ho tam teda neviděli, když jsme projížděli kolem :)
No, máte do smrti co dělat :DDD

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama