...z deníku jedné kačerky...

Co to je - turistická známka

14. března 2010 v 10:41 | tatokalan |  Sbírka turistických známek
Další turistický sběratelský artikl, tentokrát se jedná o dost starý projekt, tuším, že začal někdy kolem let 1999-2000. Domovskou stránku najdete tady.
Turistické známky jsou malá dřevěná kolečka o průměru 6 cm, s vypáleným obrázkem a textem. TZ mapují turistická místa, ať se jedná o města, řeky, muzea, přírodní památky... V současnosti jich je již kolem 1500 a nové stále přibývají. K dostání jsou typicky v informačních centrech nebo u turistických objektů (např. v pokladnách). Nevýhodou je jejich mnohem větší rozměrnost než je tomu u turistických vizitek, a také mnohem vyšší cena. Většinou stojí kolem 30-35 korun, na některých místech je ale zbytečně předražují, ačkoliv projekt TZ má s prodejci smlouvu o pevné ceně (inu, někteří prodejci zkrátka chtějí na turistech vydělat). TZ se vydávají i u příležitosti různých výročí a akcí - tyto známky už po akci většinou nejdou sehnat, nebo jen velmi krátkou dobu, stávají se z nich tedy vysoce ceněné turistické artefakty.
Každý známka je vybavena kuponem s číslem - dříve to byly jen maličké papírky, připevněné k oušku na zavěšení, v současnosti je kupon součástí papírového kolečka, umístěného na zadní straně TZ. Pokud pošlete deset kuponů, jdoucích v řadě za sebou, dostanete od firmy jednu známku zdarma. Výroční známky slouží jako žolík, do každé desítky můžete zařadit jednoho takového žolíka. Od ledna 2010 začala firma papírový štítek doplňovat o samolepku - zmenšenou verzi TZ, kterou si můžete nalepit kamkoliv - do deníku, na kolo, hůl na nordic walking apod. - tento nápad chválím, ne každý si může dovolit vystavovat dřevěné plakety na zdi, navíc my si třeba píšeme keškovací deníček a když si tam chci TZ umístit, musím si ji buď obkreslit nebo vytisknout z internetu.
Já jsem objevila projekt TZ na podzim 2005, tentokrát za to nemůže Raven, ale skupinová návštěva Jihlavského podzemí, kde si někdo ze skupiny právě známku kupoval a v rychlosti mě instruoval, o co jde. Domů jsem se vracela hned se dvěma - k Jihlavskému podzemí jsem dokoupila ještě Jihlavskou ZOO, kterou jsme v téže skupině navštívili odpoledne.
Takhle vypadá zadní strana známky. Papír je volný, přidělaný jenom k oušku. Všimněte si kuponu na odstřižení v dolní části papírového kolečka, a také již zmíněné malé samolepky, která je umístěna uprostřed kolečka. Pod papírem vykukuje vypálený text, obrázek pod ním vidět není, ale je stejný, jako na samolepce. Každá známka má svoje evidenční číslo, podobně, jako je tomu u turistických vizitek.
Součástí papírového kolečka je i adresa na webovou stránku vydavatele známek. Pokud je náhodou na turistickém místě známka vyprodaná nebo nedostupná, vydavatel je ochoten ji zaslat proti zaplacení a důkazu o návštěvě. Takovým důkazem může být jízdenka z vlaku, vstupenka do objektu, pohlednice nebo fotografie.
Některé známky se časem ruší a jejich číslo je přiděleno známkám jiným - toto mi nepřijde jako moc šťastné řešení.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama